tisdag 27 december 2011

"Har du hört det förut?"

Hej alla läsare!
            Alla två kanske. Men hellre inte en käft än tex de 75 jag noterade som "prenumeranter" när jag i Newsmill länkade vidare till en, ja vad iallvärldenska man benämna honom, "bloggare" i Västeergötland som i princip talade om att egentligen hela Folket tycker precis som han gör - men det tystas av EU, den internationella judiskislamska monopolkapitalkonspirationen, Fredrik Reinfelt och LO. En  tyvärr alldeles typisk kommetarfältstyckare alltså, Det är nätet pappa. Vad förväntar du dig? suckar dottern. "Men Newsmill ska ju vara ett debattforum." försöker pappan ifråga. "Pappa . . ."
         Nå, även skolan ägnas spaltmeter i Newsmill och jag förstår att jag ser sanningen. SKOLAN är felet och särskilt LÄRARNA. Hur har jag varit så blåögd att jag inte fattat det förut. Det är ju solklar logik. Mjölkpriset stiger. Det är kassörskornas fel. SAAB lägger näsan i vädret. Det är SAAB-montörernas fel och Krig utkämpas: Det är de meniga soldaternas fel.
         I en artikel skriver en pappa till dotter i nionde klass upprört hur hon varken kan räkna ut 60 procent av 800 kronor eller har 6gånger8 i ryggmärgen. VAD HAR SKOLAN GJORT MED MIN DOTTER? INGENTING !!!!! är hans slutsats. Han har inte en tanke på att han i sitt upprördhet avslöjar  vad han själv har gjort under sin dotters skoltid - ingenting nämligen. I alla fall inte hjälp sin dotter med skolarbetet. Till denna artikel finns dryga fyrtio kommentarer i samma stil. Jag frestas att igen travestera humorprogrammet Grotesco: "Kriget i Afgahnistan?" "Det är LÄRARNAS fel!" 
         Nu är det så att jag kan nästan på året (runt 1995) kan säga när jag för första gången inte lyckades få i det närmaste alla mina mellanstadieelever att ryggmärgsrabbla "pluttifikationstabellen". Kom min vändpunkt som lärare alltså då? Var jag före dess kanske rätt okej men rasade därefter ner i letari, flum och låtgå-mentalitet? Eller var det kanske då eleverna blev påtagligt mindre intelligenta? De saknar helt enkelt sedan ett femtontal år förmåga att lära sig tabellerna utantill?
      Nej det är inte ens roligt att raljera. Låt mig istället avsluta så här:
Samhället speglas i skolan - inte tvärtom. Samhället ändras, prioriteringar skiftar och förutsättningar förändras. Bästa läsare. Tänk själv. Hur många telefonnummer har du tex  lärt er de senaste säg tio åren? Nej knappast några eftersom det inte behövs. Men notera å andra sidan hur du blivit en hejare på att memorera OCR-nummer på 17siffror vid betalning av månadens räkningar. Ergo: vi hanterar och vi Måste hantera verkkligheten i nuet - inte i "dået". Enkelt är det inte. Men det är med skolresultat som med "fettdoktorn" Stefan Rössners kommentar efter ett radioprogram som avhandlat ännu en snabb och enkel väg för att gå ner i vikt och förbättra sin hälsa.Det finns inga "snabba fix".
Reportern: men hur ska man göra då?
doktor Rössner (något trött): Ät mindre och rör dig mer. Har du hört det förut?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar